Kamp met Bridging Year studenten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amber Hendriks - WaarBenJij.nu Kamp met Bridging Year studenten - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amber Hendriks - WaarBenJij.nu

Kamp met Bridging Year studenten

Door: Amber

Blijf op de hoogte en volg Amber

02 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Afgelopen weekend ben ik op kamp geweest met mijn stage! Van zondag tot en met dinsdag, ben er nog moe van, maar wat was het een geweldige ervaring.
Ik heb eindelijk alle bridging year studenten leren kennen. Deze leerlingen krijgen les bij de SAEP, we helpen ze met het opnieuw maken van de Matric (examens van de middelbare school), zodat ze beter cijfers kunnen halen en vervolgens hopelijk toegelaten worden op de universiteiten. Met een aantal van hen heb ik al eerder contact gehad in counselinggesprekken.

De leerlingen gingen op zaterdag al, ik op zondagochtend zodat ik Tara (manager van Bridging Year) kon helpen met de voorbereidingen voor het eten e.d. Ik heb een hele rondleiding door Tara’s huis gekregen, een echt Zuid-Afrikaans huis. Heeft ook al wat om dat te zien, en vooral prachtig hoe gast vrij iedereen was!

Daarna richting False Bay Nature Reserve, waar midden in de natuur tussen de meren een gebouw staat, met de naam ecologic centre. Dit is het gebouw waarin we verblijven en waar de leerlingen gedurende het Kamp les krijgen. Want het is niet zomaar een kamp, we moeten ze klaarstomen voor de opkomende examens. Die essentieel zijn voor toelating aan de universiteit.
Bij aankomst meteen aan de lunch begonnen, wat kunnen ze eten zeg! Ook niet meer dan logisch te bedenken dat ze uit de Townships komen en dus niet altijd genoeg eten hebben. Het is een leuke, vrolijke, luidruchtige, drukke, slimme, enthousiaste groep leerlingen. Ze zijn altijd aan het lachen, dansen en zingen. Leuk om te zien hoeveel plezier ze met elkaar hebben.

Na de lunch moeten de leerlingen weer hard aan het werk! En hebben Liz en ik mooi tijd om in de prachtige natuur rond te lopen.. We hebben zo’n 2 uur gewandeld, en zijn naast een auto niemand tegen gekomen. Wat een stilte en rust. We hebben helaas niet heel veel dieren gezien, maar wel ontzetten veel vogels! Waaronder een Flamingo, ik heb deze dieren zelf nog nooit in het echt gezien, was toch wel gaaf zo zeg.
Toen we terug kwamen kwam een van onze collega’s meteen op ons af, hij was bezorgd omdat we zo lang weg waren. Hij was bang dat we aangevallen waren door een nijlpaard. Nu wisten wij niet eens dat er verder op een nijlpaarden gebied zat, en blijkbaar schijnen nijlpaarden heel agressief en snel te zijn. Kortom, gelukkig niet tegengekomen, maar helaas geen nijlpaard in real life gezien : ( Haha.

Daarna weer aan de slag, avondeten klaar maken en opdienen. Vervolgens ging ik helpen met de carreertraining. We hadden een quiz bedacht en alle leerlingen deden super enthousiast mee en hadden zelfs hevige discussie’s. Gaaf om te zien dat ze zelfs ’s avonds nog zo hard willen en kunnen werken. Daarna nog wat leuke gesprekken met mijn collega’s en de studenten gehad. En op naar bed, want na zo’n dag waren we kapot! Wat niet van de leerlingen te zeggen was. Want die waren nog vrolijk aan het dansen.

Op maandag hadden we afgesproken dat we mochten uitslapen, want de mannen zouden het ontbijt regelen. Ze eten hier Oak, dat is een soort hele vieze waterige prut pap iets. Misschien vergelijkbaar met Brinta maar dan gemaakt met water? Kortom niet mijn ding, gelukkig hadden we voor de leiding ook crackers met kaas, prima dus!
De lunch moest gehaald worden in het centrum, en uiteraard boden alle zeven vrouwelijke collega’s inclusief moi aan om mee te gaan halen. En vervolgens langs de MC’donalds te rijden en ijsjes eten, want het is vandaag bloedheet, zonder een greintje wind. Daarna terug naar het Kamp en de lunch uiteten. Broodjes gezond!
Aangezien de leerlingen de hele dag les krijgen was er voor ons niet veel te doen. Dus met 5 meiden van de leiding hadden we besloten om Bullilani (collega en manager van Bridging Year) over te halen ons naar het strand te brengen. Na hem een kwartier gestalkt te hebben gaf hij het op. Vervolgens heerlijk van de eerste echte warme dag genoten op het strand! Vlakbij Muizenberg, maar buiten de drukte, heerlijk gewandeld.
En ook meteen het (niet zo levende) bewijs gezien dat er hier witte haaien zitten. Er lag namelijk een zeehond op het strand met een gigantische hap uit z’n buik. Brrrr no way dat ik hier in de zee ga zwemmen hoor! Daar is de zee trouwens ook veel te koud voor ;)
Bij terugkomst het avondeten geregeld! Daarna hadden we het geweldige plan om een talentenshow te regelen voor de leerlingen. Wat was het leuk om ze bezig te zien. Vooral de voorbereidingen we gaven ze 1 uur de tijd. En er werden gedichten geschreven, teksten geoefend en raps voorbereid. Daarna stonden ze nog even buiten uitgebreid te zingen en dansen (zie filmpje op facebook), en vervolgens begonnen we met de talentenshow. Ik vond het geweldig!

De laatste nacht van het kamp was het slapen wat minder, overal zaten vliegjes, en ook reusachtige zo groot als mijn pik zijnde wespen. Ik kwam er gelukkig achter dat die beesten niet gevaarlijk zijn. Uiteindelijk in slaap gevallen, en trots op mezelf dat ik in de kamer ben gebleven. Want Liz (Amerikaanse stagiair) was zo bang dat ze niet eens de kamer in durfde om haar spullen te pakken en ergens anders te slapen. Maar ik dacht als de leerlingen dit gewoon doen en er niks aan de hand is, kan ik het ook wel toch :) En heb het overleefd, want dinsdagochtend opruimen, schoonmaken, inpakken, iedereen verzamelen, en naar huis!

  • 02 Oktober 2013 - 21:08

    Jannet:

    Hey en al die flamingo's in Blijdorp dan? Ga je daarvoor bijna elk jaar met je kinderen naar de dierentuin :( Pas je wel op voor zomaar in het wild wandelen! Goed hoor van vieze pap tot reuzenwespen! kusknuffel

  • 02 Oktober 2013 - 21:17

    Amber Hendriks:

    Dat is toch niet echt! Dat is nep, in het echt is in de wilde natuur! Haha. Tara had gezegd dat we gewoon rond konden wandelen, alleen ogen open voor slangen. Maar die gast dacht dat wij in 2 uur aan de andere kant waren beland maar we hebben gewoon rond gelopen en niet heel ver een pad afgelopen ;) haha no worries hoor, vraag altijd braaf na of het gevaarlijk is en of er spinnen zitten :P hahahaha. Goed he!
    Kuss

  • 02 Oktober 2013 - 21:41

    Marian:

    Hoi Amber,

    Leuk zoals je alles beschrijft. Het is net of ik er een beetje bij ben. Gelukkig kan ik afhaken als er nare vliegen/spinnen in het verhaal voorkomen :) De foto's en filmpjes vond ik ook geweldig hoor.
    Veel plezier maar weer en ....tot het volgende verhaal.

    Dikke kus, Marian

  • 02 Oktober 2013 - 21:49

    Amber Hendriks:

    Dankjewel Marian, leuk dat je het blijft volgen :)
    Tot de volgende keer!
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Voor de komende 5 maanden ga ik stage lopen in Kaapstad. Op deze blog kunnen jullie lezen wat ik daar mee maak en hoe ik het daar heb.

Actief sinds 01 Sept. 2013
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 9245

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 30 Januari 2014

South Africa, Cape Town

Landen bezocht: