Voetbalwedstrijd! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amber Hendriks - WaarBenJij.nu Voetbalwedstrijd! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amber Hendriks - WaarBenJij.nu

Voetbalwedstrijd!

Blijf op de hoogte en volg Amber

18 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gister toen ik net thuis kwam van mn werk, kwam de Duitse jongen van het andere huis vragen of ik zin had om mee te gaan naar een voetbalwedstrijd. Maar natuurlijk! We gingen met 2 meiden en 3 jongens. Naar het prachtige stadium van Kaapstad, misschien dat jullie het nog kennen van het WK.

Ajax Cape Town vs Mamelodi Sundowns FC

We mochten niet parkeren in de officiële parking, 'don't park here, go to McDonalds, that's free'. Daar was het idee om dubbel dubbel geparkeerd te staan. Tja when in South-Africa do as the South Africans do.
Daarna naar het stadium, 'where can we buy tickets'. Nou dat kon dus blijkbaar alleen bij Waterfront, én is gratis voor toeristen... Alleen is Waterfront een behoorlijk eind en begon de wedstrijd bijna. Dus heeft een Zuid-Afrikaanse meid even voor ons onderhandeld en hebben we volkomen legaal (dus niet) kaartjes weten te kopen.

Daarna door de security, die vrij weinig voorstelde. Richting ons vak, grapje! We wilden wel tussen de echte sfeer zijn natuurlijk. Dus we zijn midden tussen de rijk gekleurde en versierde Sundowns supporters gaan zitten. En het was geweldig!
Wat nou schreeuwen en fluiten en lomp klinkende liedjes zingen. Prachtige Afrikaanse liederen in Xhosa, begeleid door trommels, en daarbij dansend. De sfeer was geweldig, we hebben uiteraard meegezongen en gedanst.
Er was een vriendelijke sfeer. Vlak naast de 'kern' van de Sundowns zat de 'kern' van Ajax. En dat kon gewoon, geen ruzi, geen boosheid, geen liederen waarin ze elkaar zwart maken.

Zo zongen bijvoorbeeld: ' it's always with us, the power'. Hoe in Xhosa dit te vertalen geen idee, maar het eindigt uiteraard met 'amandla'. Degenen die iets van Nelson Mandela weten en beelden van de protesten hebben gezien, die zullen het woord waarschijnlijk wel herkennen.

Wat wel zo is is dat Vuvuzela's hier totaal niet verboden zijn, degenen die weten wat voor geluid dit maakt, kan zich vast iets voorstellen bij het lawaai in het stadion!

Heel toevallig was dat we andere jongens uit het andere studentenhuis tegenkwamen! Vervolgens met zijn allen naar de auto gegaan en richting huis.

Het was een super gave ervaring, en ik zou het zo weer doen! Wat een sfeer zeg in dat stadion. Maar vooral ook de gigantische verschillen tussen een voetbalwedstrijd in Zuid-Afrika en in Rotterdam. Gaaf om mee gemaakt te hebben.

• 18 September 2013 - 19:07

Arie:

hoi Amber, prachtig verslag! Daar had ik graag bij willen zijn! (Voetballen ze ook in december?) Arie

• 18 September 2013 - 20:50

Jannet:

Zo hé, dat klinkt geweldig. Zo naar een wedstrijd van Ajax :) Wat een cultuur- en kleurverschil. Kussy van je mammy

• 18 September 2013 - 21:57

Marian:

Ha Amber, wat super leuk voor je. Volgens mij heb je het wel naar je zin.
    Blijf lekker schrijven hè?

Dikke kus, Marian