1 uur stage, daarna de stad in! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amber Hendriks - WaarBenJij.nu 1 uur stage, daarna de stad in! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Amber Hendriks - WaarBenJij.nu

1 uur stage, daarna de stad in!

Door: Amber

Blijf op de hoogte en volg Amber

08 September 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijdag moest ik voor het eerst naar mijn stage. Was leuk om eindelijk mijn begeleider te ontmoeten die ik al aantal keren had gesproken via Skype. Hij heeft mij een rondleiding gegeven en voorgesteld aan iedereen die er werkt. Ze hebben een aantal totaal verschillende projecten. En daarna zei hij 'de zon schijnt ga maar lekker naar huis, vrijdag is toch een rare dag om te beginnen.'

Eenmaal thuis had ik toch de hele middag en het weer was zo lekker, dat ik besloot de stad in te gaan. De Duitse jongen van het andere huis leek het ook een goed idee. Ik heb toen voor het eerst een taxibusje gepakt. Brilliant! De busjes zijn gemaakt voor 12 mensen, maar er zitten er gerust 20 in. Ze rijden langs de wegen waarbij er eentje uit het raamt hang om te roepen welke richting ze opgaan. Als je daar heen wil steek je je hand op en hopla ze gaan VOL op de rem, ook goed om te weten als je erin zit. Hele aardige mensen verder, en vooral veel verschillende die dit vervoer gebruiken. Van mannen in pak tot schoolkinderen! Het is voor mij ideaal, het is het meest veilige en goedkope vervoer als je je aan de regels houd. Nooit instappen in een lege, en nooit instappen als er geen vrouwen of kinderen inzitten.

Eenmaal in de stad aangekomen heb ik een prachtige wandeling gemaakt. Vertrokken vanaf het station, waar er allerlei kraampjes en daklozen te vinden zijn. In de richting van de haven en de zee. Het gedeelte bij de haven heet ook wel Waterfront. Het is daar vol met cafeetjes en overdekte markten. Het is een rijk gedeelte van Kaapstad met heel veel prachtige huizen uit de koloniale tijd.
Daar op een terrasje in de volle zon een Kaaps wijntje gedronken!

Vervolgens doorgelopen richting het stadium, dit gedeelte heet Green Point. Het is een van de rijkste buurten van Kaapstad. De huizen zijn prachtig, de straten zijn breed en schoon, en overal is groen te zien. Er ligt ook een heel groot mooi park. Met vele verschillende planten, bloemen, bomen en vogels. Speciaal voor kinderen zijn er in dit park leerplekken waarop staat wat voor soorten er zijn en wat deze doen voor het ecosysteem. Het is duidelijk te zien dat dit een rijke buurt is, ook aan de mensen daar, bijna alleen maar planken op een enkele nanny na. Het is bizar om zo de gigantische verschillen te zien.

Hier kwamen we ook langs de zee! En de zee was wild, gigantische golven. Die ondanks de golfbrekers die overal te zien waren over de wal heen knalden. Hier en daar was er een surfer, waarschijnlijk professionals, want ze surfden midden tussen de rotsen. Daarna terug gelopen naar het centrum om een taxibus te pakken voordat het donker werd.

En Ierland moest die avond spelen! Ik heb 4 Ierse huisgenoten, zei vroegen of ik mee kwam kijken naar de wedstrijd. We zijn naar een backpackers gegaan waar we hebben gekeken. En wat heb ik gelachen. Ieren zijn echt zoals je ze verwacht. Tot slot een taxi gepakt, en naar Long street gegaan. Dit is de uitgaansstraat van Kaapstad. Het uitgaan was leuk hier, maar niet zoals je verwacht in een grote stad. Het heeft heel erg de feeling van een kleine stad. Maar dan wel met heel veel criminaliteit. Want mijn telefoon is daar gestolen. Ik wist wie het deed maar was net te laat. De beveiliging heeft hem eruit gegooid, maar mijn telefoon had hij al aan een handlanger gegeven. Helaas, gelukkig was het een goedkoop rot ding!

Ik had met ook moeten houden aan alle regels van het uitgaan:
1. Nooit alleen een taxi pakken
2. Alleen de taxi's pakken die voor je gebeld worden door de straatcoaches, de politie of de officiële beveiliging.
3. Geen telefoon of fototoestel meenenemen
4. Maximaal 300 rand meenemen
5. Je geld op 3 verschillende plekken opbergen.

Want ja, het wordt gestolen. Iedereen in het andere huis zit er al langer en van de meesten zijn er zelfs al 2 telefoons gestolen!
Maar ik heb verder een leuke avond gehad, maar was erg blij om in mijn bed te liggen.

En zaterdag en zondag.. dat waren totale heerlijke luierdagen. Wat dingen uitgezocht, boodschappen gedaan en een nieuwe telefoon gekocht. En verder tv gekeken en gechilled met andere studenten. En uiteraard geskyped met Jasper! En mijn blog geschreven :)

Morgen mijn eerste officiële stage dag! Om 10 uur begint de staffmeeting.

  • 08 September 2013 - 19:30

    Aafje:

    Wat een leuk verhaal! Veel plezier!!!!! Liefs van ons

  • 08 September 2013 - 21:15

    Jannet:

    Ha lieve Amber,

    Wat een verhaal. Fijn dat je het gezellig hebt en al heel wat dingen onderneemt. Ik krijg al helemaal zin om eens om het hoekje te kijken!
    Doe je voorzichtig is niet teveel gezegd zo te lezen. dat van die straatcoaches is een hele geruststelling!
    Kusknuffel van Jannet

  • 08 September 2013 - 21:27

    Miranda Hertog:

    Hoi Amber,

    Leuk om je verhaal te lezen, ik blijf je volgen hoor xxx uit Gouderak

  • 08 September 2013 - 21:27

    Amber Hendriks:

    Dankje Aafje, de groetjes aan de rest van je fam! :)
    Ja mam, je zal het hier super vinden, al helemaal omdat ik er ben, haha.
    Als je weet wat je doet en je houdt aan de regels van de locals is het hartstikke veilig mam. Maak je daar maar geen zorgen over!

    x

  • 08 September 2013 - 21:41

    Amber Hendriks:

    Leuk Miranda! Groetjes x

  • 08 September 2013 - 22:54

    Marian:

    Leuk weer om te lezen en zeker in combinatie met de foto's die je al op facebook had gezet.
    Morgen dan maar eens echt aan het werk hè.
    Groetjes en een dikke knuffel, ook van Piet en Imke

  • 08 September 2013 - 23:22

    Lida Hendriks:

    Amber, wat ben je ondernemend! Ik ben elke keer reuzend benieuwd naar je belevenissen.
    Succes morgen. Tante Lida.

  • 09 September 2013 - 18:23

    Amber Hendriks:

    Dankjewel Marian en tante Lida :) x

  • 10 September 2013 - 07:22

    Esmée Zegers:

    Hoi Amber,

    Ik lees je verhaal en word zelf ook weer helemaal enthousiast. Geniet van je tijd daar want het vliegt voorbij! Ik wil je wel 1 tip geven: bel liever excite taxi i.p.v. met de riki's te gaan. Excite is het goedkoopst en veiligst als je dat belangrijk vindt. De riki's gaan over het algemeen wel goed maar die overschrijden alle verkeersregels die er maar zijn waardoor het niet altijd even goed afloopt.. Dat wilde ik je als tip geven nadat ik je verhaal heb gelezen. Verder: geniet er enorm van en probeer een keer naar mojo in stellenbosch te gaan. Dan kom je echt in Afrikaanse sferen..

    Groetjes, Esmée

  • 11 September 2013 - 22:03

    Amber Hendriks:

    Hoi Esmée,

    Ik ga er zeker van genieten, dankjewel!
    Ik zal het onthouden, bedankt voor de tip. Er zijn zoveel taxi maatschappijen hier!
    De riki's zijn oké. Ze rijden overdag hetzelfde (het hele verkeer hier is chaos!) als de rest van het verkeer. Enige wat ik ook al van anderen heb gehoord dat ze in de avond nogal eens drinken achter het stuur.
    Heb al meer over Stellenbosch gehoord, ga ik zeker doen! Thanx voor de tip.

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Voor de komende 5 maanden ga ik stage lopen in Kaapstad. Op deze blog kunnen jullie lezen wat ik daar mee maak en hoe ik het daar heb.

Actief sinds 01 Sept. 2013
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 9238

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 30 Januari 2014

South Africa, Cape Town

Landen bezocht: